Perheleipuri Salonen: PRKL*-kampanja

Kun suomalainen haluaa hyvin ponnekkaasti ja voimallisesti tuoda yksinkertaisen asiansa ja rehellisen leipänsä pöytään, ei siinä kainostelu ja kiertoilmaukset usein auta, vaan virsi on pidettävä lyhyen kauniina ja nyrkkiä on tarvittaessa puitava pöytään. Tähän ajatukseen suomalaisen väkevästä kommunikointitavasta yhdistetään usein myös voimasanat, varsinkin kun väite on totisinta totta. Mutta miten sen voi tehdä elintarvike, joka on aidosti oikeassa ja hyvällä asialla?

Otimme haasteen vastaan, kun pitkäaikainen asiakkaamme Perheleipuri Salonen heitti pallon ilmaan. Salosen toiveena oli luoda selkeä kuluttajaviesti ja kertoa kampanjan keinoin, mistä on rehellisesti kyse, kun tuotepakkauksessa luvataan jotain 100%. Erityisesti kaura- ja ruisleivissä kuluttaja ei välttämättä tiedosta tai jaksa lukea, mitä pakkauksessa oikeasti luvataan. Kynästämme syntyi kampanjan ydinviesti ”Perheleipuri Salosen Rehellisen Konstailemattoman Lupaus” eli PRKL, joka on lyhenteenä niin voimakas, että sitä on vaikea ohittaa huomiotta ja mikä parasta, onnistuimme antamaan lyhenteen sanoille täysin uuden, mutta edelleen voimakkaan merkityksen.

PRKL!